Blog
Blog `Ondernemen in Duitsland´
10 mei 2022

Dienstverleners moeten op hun website opzegbutton ter beschikking stellen

Sinds 1 januari 2022 gelden in Duitsland nieuwe wettelijke voorschriften voor de verkoop en levering van goederen met digitale elementen en diensten. Doel van de voorschriften is de consumentenbescherming te verbeteren.

Goederen met digitale elementen en diensten

De regeling is van toepassing op velerlei soorten diensten, zoals:
– de aankoop van digitale inhoud (bv. software, apps, e-boeken, muziek, videospelletjes),
– het aanbieden van digitale diensten (bv. hosting, software-as-a-service, cloud computing, sociale media, streamingdiensten, online coaching),
– het aanbieden van goederen met geïntegreerde digitale elementen (bv. smart tv, smart watch, “smarte” huishoudapparaten).

> Lees meer

20 december 2021

Herziening van het Duitse UBO-register

In 2017 is in het kader van de Wet omtrent het witwassen van geld (“Geldwäschegesetz”) het zogenaamde “Transparenzregister” opgericht ten einde het witwassen van financiële middelen tegen te gaan. Het “Transparenzregister” is vergelijkbaar met het Nederlandse UBO-register. Volgens het “Geldwäschegesetz” zijn rechtspersonen (met name AG’s en GmbH’s) en ingeschreven personenvennootschappen (met name GmbH & Co. KG’s) verplicht om bepaalde gegevens over de “uiteindelijke belanghebbenden” (UBO) in het “Transparenzregister” openbaar te maken (Zie blog: Regels centraal UBO-register in Duitsland aangescherpt). Inmiddels is er een herziening van de bovengnoemde wetgeving in werking getreden. Als gevolg van de herziening van deze wetgeving zijn er enkele wijzigingen met betrekking tot de verplichting tot registratie in het “Transparenzregister” van kracht.

> Lees meer

13 augustus 2021

Supply Chain Wet is aangenomen in Duitsland

Het Duitse „Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz“ (hierna: Supply Chain Wet) is onlangs aangenomen en zal op 1 januari 2023 in werking treden. De Supply Chain Wet baseert op de VN-richtlijnen voor het bedrijfsleven en de mensenrechten en is bedoeld om meer eerlijkheid en bescherming van de mensenrechten in de wereldwijde toeleveringsketens tot stand te brengen. De wetgever wil dat de verantwoordelijkheid van ondernemingen zich in de toekomst uitstrekt over de gehele toeleveringsketen.

Voor welke bedrijven geldt deze wet?

De Supply Chain Wet is van toepassing (ongeacht de rechtsvorm) op alle grotere ondernemingen met statutaire zetel in Duitsland, te weten

– vanaf 2023 voor bedrijven met meer dan 3.000 werknemers in Duitsland; en
– vanaf 2024 voor bedrijven met meer dan 1.000 werknemers in Duitsland.
De wet is ook van toepassing op buitenlandse ondernemingen, mits zij het vastgestelde aantal werknemers op Duits grondgebied in dienst hebben. Aangezien kleinere ondernemingen als onderdeel van een toeleveringsketen echter ook te maken zullen krijgen met de verplichtingen van hun grote klanten, is het zinvol dat ook kleinere ondernemingen zich vertrouwd maken met de voorschriften.

> Lees meer

16 juni 2021

Schadevergoeding in geval van een niet-rechtsgeldig postcontractueel concurrentiebeding

In onze dagelijkse praktijk zien wij regelmatig aanstellingsovereenkomsten met directeuren (Geschäftsführer) van GmbH’s, waarin partijen een postcontractueel concurrentiebeding voor de Geschäftsführer overeen zijn gekomen. Daarbij wordt de Geschäftsführer meestal een vergoeding, de zgn. Karenzentschädigung, in het vooruitzicht gesteld voor de duur van het postcontractuele concurrentiebeding. Tot zover alles goed. Het wordt echter gevaarlijk wanneer vervolgens blijkt dat het postcontractuele concurrentiebeding niet rechtsgeldig blijkt te zijn en de voormalige Geschäftsführer betaling vordert van de toegezegde vergoeding met een beroep op het (niet-rechtgeldige) postcontractuele concurrentiebeding. > Lees meer

23 februari 2021

Aanbestedingsregister in Duitsland gaat binnenkort van start

In Duitsland wordt momenteel gewerkt aan het opzetten van een aanbestedingsregister (“Wettbewerbsregister”) om een eerlijke concurrentie bij openbare aanbestedingen en concessieovereenkomsten te bevorderen. Het aanbestedingsregister zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 operationeel worden. Aanbestedende overheidsdiensten kunnen dan voor elke nieuwe opdracht nagaan of de inschrijvers al de aandacht hebben getrokken in verband met een overtreding. Als dit het geval is, zal hun de opdracht niet worden gegund. > Lees meer

19 februari 2021

Andreas Lutze benoemd tot “Fachanwalt für Handels- und Gesellschaftsrecht”

Wij zijn verheugd dat onze collega Andreas Lutze door de Duitse Orde van Advocaten is benoemd tot „Fachanwalt für Handels- und Gesellschaftsrecht“. De Duitse Orde van Advocaten verstrekt deze titel op grond van bijzondere expertise en ervaring op de rechtsgebieden handelsrecht en vennootschapsrecht.

 

21 januari 2021

Strengere regels voor de Duitse vleesindustrie van kracht

Sinds 1 januari 2021 mogen er in Duitsland geen arbeidskrachten meer tewerk worden gesteld in vleesverwerkende bedrijven die niet in loondienst zijn bij het bedrijf zelf. De Duitse regering heeft daarmee een stokje gestoken voor de wijdverbreidde praktijk van het inhuren van onderaannemers in de Duitse vleesindustrie. Deze praktijk leidde vaak tot slechte werk- en woonomstandigheden voor de vaak uit Oost-Europa stammende werknemers.
Vanaf 1 april 2021 is ook het inhuren van uitzendkrachten voor deze werkzaamheden verboden. Daarna mag het slachten en snijden alleen nog maar door eigen vast personeel worden uitgevoerd.

> Lees meer

7 september 2020

Duitse bondsregering wil verbod op loonwerkcontracten en uitzendarbeid in de vleesindustrie

De Duitse bondsregering wil loonwerkcontracten in de vleesindustrie vanaf 1 januari 2021 verbieden. Bovendien is het vanaf 1 april 2021 verboden om uitzendkrachten in de vleesindustrie in te zetten. Dit is de kern van een wetsontwerp waarmee de bondsregering recentelijk heeft gereageerd op de misstanden in de arbeidsveiligheid in de vleesindustrie en het opvallend hoge aantal COVID-19 gevallen in vleesfabrieken. > Lees meer

28 mei 2020

Regels centraal UBO-register in Duitsland aangescherpt

Sinds 2017 bestaat er in Duitsland een centraal UBO-register. UBO is de afkorting van ‘ultimate beneficial owner’, ofwel de “uiteindelijk belanghebbende” van vennootschappen en andere juridische entiteiten. In Duitsland is het UBO-register ook wel bekend onder de naam “Transparenzregister”.

Registratieplicht

Volgens het “Geldwäschegesetz” (GwG) zijn rechtspersonen (met name AG’s en GmbH’s) en ingeschreven personenvennootschappen (met name GmbH & Co. KG’s) verplicht om bepaalde gegevens over de “uiteindelijke belanghebbenden” in het “Transparenzregister” openbaar te maken.
Uiteindelijk belanghebbende zijn alle natuurlijke personen die direct of indirect (in het geval van een meerlagige participatiestructuur) meer dan 25 % van het kapitaal of de stemrechten bezitten of op vergelijkbare wijze zeggenschap uitoefenen.
Conform het GwG is de bestuurder van de vennootschap er verantwoordelijk voor om de betreffende gegevens te achterhalen, bij het UBO-register te melden en voortdurend actueel te houden. > Lees meer

16 april 2020

Coronahulp voor bedrijven die zijn gevestigd in Noordrijn-Westfalen (“NRW-Soforthilfe 2020”)

Door de coronacrisis is het voortbestaan van veel bedrijven in gevaar. Wegvallende orders en lopende kosten leiden tot liquiditeitsproblemen. De Duitse federale overheid en de regeringen van de afzonderlijke deelstaten hebben daarom verschillende programma’s gelanceerd om de liquiditeit van bedrijven te waarborgen. Zo heeft de regering van Noordrijn-Westfalen in maart 2020 het hulpprogramma “NRW-Soforthilfe 2020” in het leven geroepen.
Hieronder schetsen we de belangrijkste punten van deze financiële tegemoetkoming voor bedrijven:

Welke bedrijven komen in aanmerking voor “NRW-Soforthilfe 2020”?

Aanvragen kunnen worden ingediend door bedrijven, die
• permanent op de markt actief zijn als bedrijf,
• hun bedrijfszetel hebben in de deelstaat Noordrijn-Westfalen,
• geregistreerd staan bij een Duits Finanzamt (Duitse belastingdienst)
• maximaal 50 werknemers hebben (omgerekend naar fte) en
• hun goederen of diensten al vóór 31 december 2019 op de markt hebben gebracht.

> Lees meer