Blog
Blog `Ondernemen in Duitsland´
14 april 2014

Voldoet uw webshop aan het Duitse consumentenrecht?

Bent u webshophouder en sluit u via het internet overeenkomsten met Duitse consumenten? Wist u dat het Duitse consumentenrecht dan van toepassing is? En dat er per 13 juni 2014 enkele wijzigingen in het Duitse consumentenrecht plaatsvinden met een aanzienlijke impact voor u als webshophouder? De Duitse wetgever heeft op basis van een nieuwe Europese richtlijn de wetgeving op het gebied van het kopen via internet binnen de Europese Unie aangepast.

> Lees meer

24 maart 2014

Letselschade in Duitsland: Een klein ongelukje, grote gevolgen

Een ongeluk zit in een klein hoekje

Onderweg in het verkeer, op vakantie, op de werkplek: een ongeluk zit in een klein hoekje. En het hoeft niet eens altijd uw eigen schuld te zijn. Zelfs kleine ongelukken kunnen nare gevolgen hebben. In het ergste geval is de schade niet uitsluitend materieel van aard, maar is er lichamelijk of psychisch letsel opgelopen. Wanneer dit u in het buitenland overkomt is het nog vervelender dan thuis. Een vreemd land, een vreemde taal, een een ander gezondheidssysteem, een ander rechtsstelsel. Als slachtoffer van letselschade krijgt u in de meeste gevallen te maken met de verzekeringsmaatschappij van uw tegenpartij en mag u eerst een strijd aangaan met de verzekering over de aansprakelijkheidsvraag en daarna over de hoogte van de te betalen vergoeding. > Lees meer

17 maart 2014

Onder het juk van de bank, of toch niet?

Heeft u in het verleden een lening opgenomen bij een bank in Duitsland? Wellicht om een huis te financieren of om in een onroerendgoedfonds te investeren? Heeft u hier spijt van? Dan bespeurt u wellicht de wens om van deze lening af te komen en een nieuwe lening aan te gaan tegen een lagere rente. Normaliter is dit moeilijk, althans als de leningovereenkomst goed in elkaar zit. Dit blijkt echter niet altijd het geval te zijn. Naar aanleiding van een uitspraak van de Duitse Hoge Raad (BGH, dossiernummer XI ZR 33/08) heeft de Hamburgse consumentenvereninging onlangs 8000 leningovereenkomsten van verschillende banken en hypotheekverstrekkers onder de loep genomen. > Lees meer

10 maart 2014

Crowdfunding in Duitsland

De kracht van de zwerm

Heeft u er altijd al van gedroomd om met een privé-helicopter naar kantoor te vliegen? Of een onderneming te ondersteunen die de warmte van servers hergebruikt om energie op te wekken? Misschien wilt u ook liever een start-up onderneming ondersteunen die een unieke biosensor voor het bepalen van de vruchtbare dagen van de vrouw heeft ontwikkeld. Of wellicht heeft u zelf een briljant idee waarvoor u op zoek bent naar investeerders? > Lees meer

21 februari 2014

Impressum ook verplicht bij zakelijk gebruikte Xing-pagina’s?

Het thema Impressum blijft in Duitsland een heet hangijzer. Heeft u een Duitse website, een Duits optreden op sociale media? Richt u zich op Duitse klanten? Dan raad ik u aan uw Duitse website te voorzien van een Impressum. Eenieder die in Duitsland gebruik maakt van een Telemedium is immers wettelijk verplicht een Impressum te hanteren. De bezoeker van de website moet door een muisklik op het Impressum vast kunnen stellen, wie er achter de door hem bezochte website schuilt. Een Impressum is dus een soort colofon. > Lees meer

7 februari 2014

De bouwvoorheffingsregeling in Duitsland

Ik krijg veel vragen van Nederlandse bouwbedrijven over de bouwvoorheffingsregeling in Duitsland. Dit is een duidelijke indicatie dat Nederlandse bouwbedrijven een graantje mee proberen te pikken op de Duitse markt. Begrijpelijk! Het gaat immers goed met de Duitse bouwbranche. De opdrachten van Duitse bouwbedrijven zijn in 2013 met gemiddeld 9,1 procent gegroeid ten opzicht van 2012. Dit biedt dus ook volop kansen voor Nederlandse bouwbedrijven die de Duitse markt op willen gaan. Nederlandse bedrijven die in Duitsland bouwprestaties willen verrichten, krijgen alleen wel te maken met een heleboel bouwgerelateerde regels. > Lees meer

23 januari 2014

Wat u over Duitse getuigschriften moet weten

Op school krijg je rapporten. Dat weet ieder kind, ongeacht of het kind Nederlands of Duits is. Alleen de rapportcijfers worden in Duitsland volgens een ander systeem verdeeld. In Duitsland is een 1 op je rapport heel goed, terwijl de Nederlandse 1 een miserabel slecht cijfer is. Het Duitse woord voor rapport is „Zeugnis“, en dit woord wordt zowel voor het schoolrapport als ook voor het getuigschrift op het werk gebruikt. Getuigschrift? Een in Nederland eerder onbekende praktijk. > Lees meer

17 januari 2014

Minimumloon wordt ingevoerd in de Duitse vleesindustrie

De lage lonen in de Duitse vleesindustrie zijn al een hele tijd onderwerp van discussie. Aan deze discussie is nu voorlopig een einde gekomen. De Duitse vakbonden en de werkgevers zijn het in een nieuwe CAO eens geworden over de invoering van een minimumloon voor de vleesindustrie. Vanaf 1 juli 2014 ontvangen de 80.000 werknemers in de Duitse vleessector 7,75 euro per uur. Dit bedrag wordt de komende jaren stapsgewijs verhoogd volgens het onderstaande schema. > Lees meer

11 december 2013

Werken met Duits personeel

Heeft u er weleens over nagedacht om Duits personeel in dienst te nemen? Heel veel andere Nederlandse ondernemingen hebben dit wel gedaan. De redenen hiervoor liggen voor de hand. Duits personeel is doorgaans niet alleen goed opgeleid, punctueel en “gründlich”, maar is vooral vertrouwd met de Duitse taal en cultuur van zakendoen. Voor Nederlandse bedrijven die succesvol zaken willen doen in Duitsland is dit een zeer belangrijk aspect. Het leggen van contacten en de communicatie met Duitse zakenpartners wordt op deze manier immers veel makkelijker. > Lees meer

21 november 2013

Flinke e-commerce groei in Duitsland

Volgens een recent onderzoek bedraagt de groei van de Duitse e-commerce bestedingen voor dit jaar 44 procent, tegenover 27 procent vorig jaar. Twinkle komt derhalve tot de conclusie dat de Duitse online productverkopen in 2013 ongeveer vier keer zo hard groeien als de Nederlandse naar verwachting zullen doen. E-commerce in Duitsland is dus booming business. Het oprichten van een Duitse webshop is derhalve het centrale thema van een reeks bijeenkomsten die ik in samenwerking met verschillende kantoren van de Kamer van Koophandel en Fingerspitzengefühl organiseer. > Lees meer