DSC_5663Fenster

Eerdere bijeenkomsten van Lutze Rechtsanwälte

Archief bijeenkomsten

Andreas Lutze houdt regelmatig lezingen voor ondernemers over juridische aspecten van het zakendoen in Duitsland

Hier vindt u een overzicht van lezingen in het verleden. Wilt u een bijeenkomst organiseren met Andreas Lutze als spreker? Neem dan graag contact met ons op.

 

  • do
    25
    jun
    2015
    - 14.30 Uhr

    Lopik

    Online biedt Duitsland ook op de B2B markt vele kansen voor Nederlandse bedrijven. Terwijl de B2C markt bijna volwassen is, wordt een B2B groei van 30-40% voorspeld. De Duitse B2B e-commerce markt kan dus groeien van 35 naar 50 miljard euro 2015. Road2Germany maakindustrie meets e-commerce is bedoeld voor ondernemers die goed voorbereid willen inspelen op de online kansen die de Duitse B2B-markt biedt. Andreas Lutze zal tijdens deze bijeenkomst informeren over de juridische en fiscale aspecten van het B2B-zakendoen in Duitsland via e-commerce. Bent u producent van een eindproduct of halffabrikaat en wilt u meer omzet uit de Duitse markt halen, laat u dan op 25 juni aanstaande over deze kansen informeren. Meer informatie en aanmelding voor deze bijeenkomst via de Kamer van Koophandel.

  • do
    03
    sep
    2015
    - 14.00 - 15.30 uur

    Doet u zaken in Duitsland, bent u dit van plan of wilt u een Duitse vestiging oprichten? Dan krijgt u te maken met het Duitse recht, Duitse belastingen en natuurlijk ook met belangrijke verschillen in de cultuur van zakendoen. Het is zinvol om hierover op tijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen, zodat u de juiste stappen kunt nemen en niet in valkuilen trapt. Lutze Rechtsanwälte helpt u hierbij graag verder. Daarom organiseren wij regelmatig bijeenkomsten over het zakendoen in Duitsland.

    De “ronde tafel” met als thema "De oprichting van een Duitse GmbH" zal plaatsvinden op donderdag 3 september 2015 van 14.00 uur tot circa 15.30 uur. Deelname aan de “ronde tafel”-bijeenkomsten is gratis. Meld u nu aan.

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Was is de ronde tafel "Zakendoen in Duitsland"?

    Zakendoen in Duitsland? Lutze Rechtsanwälte helpt u hierbij graag verder.Vaak bespeuren wij echter de wens bij deelnemers om niet alleen informatie te verzamelen, maar ook met andere ondernemers in contact te komen en te sparren. Dit kan het beste als je met elkaar rond de tafel zit. Wij nodigen u dan ook uit om aan te schuiven aan de “ronde tafel” op ons kantoor in Kleve. Het aantal deelnemers is beperkt tot acht personen, zodat iedereen zijn vragen kwijt kan. Het gesprek aan de “ronde tafel” gaat elke maand over een ander onderwerp dat voor bedrijven en ondernemers interessant is. Heeft u een thema, waarover u graag eens van gedachten wilt wisselen? Laat het ons weten!

    Tijdens de “ronde tafel” zullen wij  een korte introductie geven over het onderwerp en zo de bal opwerpen. Graag komen wij met u in gesprek, staan ter beschikking voor al uw vragen en brengen wij u in contact met ondernemers. Op deze manier kunt u uw ideeën tegen het licht houden en ervaringen delen met andere ondernemers.

    Deelname aan de “ronde tafel”-bijeenkomsten is gratis.

  • do
    01
    okt
    2015
    - 14.00 uur - 15.30 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wilt u met uw producten de Duitse markt op gaan? Dan zult u de juiste ingang moeten kennen en een aardig woordje Duitse moeten spreken. Als u deze kennis niet in huis heeft, dan kunt u overwegen om een Duitse handelsagent in de arm nemen. Naar ervaring winnen Nederlandse bedrijven sneller het vertrouwen van Duitse klanten wanneer het contact door een Duitse handelsagent wordt gelegd. Hij spreekt de Duitse taal en kent de cultuur van het zakendoen in Duitsland.
    Het agentuurcontract met de Duitse handelsagent dient juridisch wel goed in orde te zijn om niet voor verrassingen te komen staan. In het kader van deze ronde tafel-bijeenkomst komen onder meer de volgende vragen aan de orde:
    1. Hoe vind ik een geschikte Duitse handelsagent?
    2. Wat is de inhoud van een handelsagentuurovereenkomst?
    3. Wat zijn typische valkuilen bij het inschakelen van een Duitse handelsagent?

    De ronde tafel-bijeenkomst "Zakendoen in Duitsland met behulp van een Duitse handelsagent" vindt plaats op donderdag 1 oktober 2015 van 14.00 uur tot circa 15.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

    Wat is de ronde tafel "Zakendoen in Duitsland"?

    Lutze Rechtsanwälte helpt u graag verder bij het zakendoen in Duitsland. Vaak bespeuren wij bij deelnemers echter de wens om niet alleen informatie te verzamelen, maar ook met andere ondernemers in contact te komen en te sparren. Dit kan het beste als je met elkaar rond de tafel zit. Wij nodigen u dan ook uit om aan te schuiven aan de “ronde tafel” op ons kantoor in Kleve. Het aantal deelnemers is beperkt tot acht personen, zodat iedereen zijn vragen kwijt kan. Het gesprek aan de “ronde tafel” gaat elke maand over een ander onderwerp dat voor bedrijven en ondernemers interessant is. Heeft u een thema, waarover u graag eens van gedachten wilt wisselen? Laat het ons weten!
    Tijdens de “ronde tafel” geven wij  een korte introductie over het onderwerp en werpen zo het balletje op. Graag komen wij met u in gesprek, staan ter beschikking voor al uw vragen en brengen wij u in contact met andere ondernemers. Op deze manier kunt u uw ideeën tegen het licht houden en ervaringen delen met andere ondernemers.
    Deelname aan de “ronde tafel”-bijeenkomsten is gratis.

  • wo
    11
    nov
    2015
    - 15.00 uur - 16.30

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    U wilt uw producten op de Duitse markt afzetten? Om klanten te werven moet u een aardig woordje Duitse spreken. Als u deze vaardigheid niet in huis heeft, dan kunt u overwegen om een Duitse distributeur in de arm nemen. Een distributeur is een zelfstandige ondernemer die uw producten inkoopt om deze vervolgens op eigen rekening en risico aan zijn eigen klanten door te verkopen. Zodoende kunt u per direct met de verkoop starten en uw producten via de distributeur op de Duitse markt verspreiden. De distributieovereenkomst met zo’n Duitse distributeur dient juridisch wel goed in orde te zijn om niet voor verrassingen te komen staan. In het kader van deze ronde tafel-bijeenkomst komen onder meer de volgende vragen aan de orde:

    1. Hoe vind ik een geschikte Duitse distributeur?
    2. Wat is de inhoud van een distributieovereenkomst?
    3. Wat zijn typische valkuilen bij het inschakelen van een Duitse distributeur?

    De ronde tafel-bijeenkomst "Zakendoen in Duitsland met behulp van een Duitse distributeur" vindt plaats op woensdag 11 november 2015 van 15.00 uur tot circa 16.30 uur. Inloop vanaf 14.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

    Wat is de ronde tafel "Zakendoen in Duitsland"?

    Lutze Rechtsanwälte helpt u graag verder bij het zakendoen in Duitsland. Vaak bespeuren wij bij deelnemers echter de wens om niet alleen informatie te verzamelen, maar ook met andere ondernemers in contact te komen en te sparren. Dit kan het beste als je met elkaar rond de tafel zit. Wij nodigen u dan ook uit om aan te schuiven aan de “ronde tafel” op ons kantoor in Kleve. Het aantal deelnemers is beperkt tot acht personen, zodat iedereen zijn vragen kwijt kan. Het gesprek aan de “ronde tafel” gaat elke maand over een ander onderwerp dat voor bedrijven en ondernemers interessant is. Heeft u een thema, waarover u graag eens van gedachten wilt wisselen? Laat het ons weten!
    Tijdens de “ronde tafel” geven wij  een korte introductie over het onderwerp en werpen zo het balletje op. Graag komen wij met u in gesprek, staan ter beschikking voor al uw vragen en brengen wij u in contact met andere ondernemers. Op deze manier kunt u uw ideeën tegen het licht houden en ervaringen delen met andere ondernemers.
    Deelname aan de “ronde tafel”-bijeenkomsten is gratis.

  • di
    02
    feb
    2016
    - 15.00 - 17.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Duitsland is nog steeds het trekpaard van de Europese economie. Duitse ondernemingen investeren fors. Veel Nederlandse ondernemers willen graag een graantje mee pikken van deze economische groei en zoeken naar een geschikte manier om toegang tot de Duitse markt te vinden. In veel gevallen ligt dan de oprichting van een Duitse GmbH voor de hand. Wanneer u een Duitse GmbH opricht, krijgt u te maken met een ander rechtssysteem en een andere cultuur van zakendoen. Gebrek aan kennis over deze verschillen vormt niet alleen een belemmering voor het succesvol zakendoen in Duitsland, maar kan zelfs een risico vormen voor uw onderneming of tot bestuurdersaansprakelijkheid leiden. Pas wanneer u goed op de hoogte bent van de verschillen, kunt u zich volledig richten op de kansen die de Duitse markt voor uw onderneming biedt.

    In het kader van deze bijeenkomst zullen onder meer de volgende aspecten aan de orde kunnen komen:
    •    Leidraad voor de oprichting van een GmbH
    •    De rechten en plichten van de Geschäftsführer
    •    Bestuurdersaansprakelijkheid; verschillen met de Nederlandse regelgeving.

    Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u in Duitsland zaken doet. Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze ronde tafel bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. Meld u nu aan!

    Over de ronde tafel „Zakendoen in Duitsland” – schuif aan!

    Doet u zaken in Duitsland, bent u dit van plan of wilt u een Duitse vestiging op richten? Dan krijgt u te maken met het Duitse recht, Duitse belastingen en natuurlijk ook met belangrijke verschillen in de cultuur van zakendoen. Het is zinvol om hierover op tijd zo veel mogelijk informatie te verzamelen, zodat u de juiste stappen kunt nemen en niet in valkuilen trapt. Lutze Rechtsanwälte helpt u hierbij graag verder. Daarom organiseren wij regelmatig bijeenkomsten over het zakendoen in Duitsland.

    Vaak bespeuren wij echter de wens bij deelnemers om niet alleen informatie te verzamelen, maar ook met andere ondernemers in contact te komen en te sparren. Dit kan het beste als je met elkaar rond de tafel zit. Wij nodigen u dan ook uit om aan te schuiven aan de “ronde tafel” op ons kantoor in Kleve. Het aantal deelnemers is beperkt tot acht personen, zodat iedereen zijn vragen kwijt kan. Het gesprek aan de “ronde tafel” gaat elke maand over een ander onderwerp dat voor bedrijven en ondernemers interessant is. Heeft u een thema, waarover u graag eens van gedachten wilt wisselen? Laat het ons weten!

    Tijdens de “ronde tafel” zullen wij  een korte introductie geven over het onderwerp en zo de bal opwerpen. Graag komen wij met u in gesprek, staan ter beschikking voor al uw vragen en brengen wij u in contact met ondernemers. Op deze manier kunt u uw plannen en ideeën tegen het licht houden en ervaringen delen met andere ondernemers.

  • wo
    16
    mrt
    2016
    - 15.00 uur - 17.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Het gaat goed met de Duitse bouwsector. Voor 2016 is er een groei van de omzet voor Duitse bouwbedrijven van gemiddeld 2,5 procent voorspeld. Dit biedt ook volop kansen voor Nederlandse bouwbedrijven die de Duitse markt op willen gaan. Nederlandse bedrijven die in Duitsland bouwprestaties willen verrichten, krijgen alleen wel te maken met een heleboel bouwgerelateerde regels. Graag nodigen wij u op woensdag 16 maart uit voor de ronde tafel-bijeenkomst over “Bouwen in Duitsland”. In het kader van deze bijeenkomst zal een reeks praktijkgerichte vragen aan de orde komen: Moet u een vergunning aanvragen voordat uw bedrijf in Duitsland aan de slag gaat? Hoe meldt u uw werknemers op de juiste manier aan bij de Duitse douane? Waarop moet u letten m.b.t. de Duitse bouwvoorheffingsregeling?

    De ronde tafel-bijeenkomst "Bouwen in Duitsland" vindt plaats op woensdag 16 maart 2016 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur. Inloop vanaf 14.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

    Wat is de "ronde tafel" ?

    Lutze Rechtsanwälte helpt u graag verder bij het zakendoen in Duitsland. Vaak bespeuren wij bij deelnemers echter de wens om niet alleen informatie te verzamelen, maar ook met andere ondernemers in contact te komen en te sparren. Dit kan het beste als je met elkaar rond de tafel zit. Wij nodigen u dan ook uit om aan te schuiven aan de “ronde tafel” op ons kantoor in Kleve. Het aantal deelnemers is beperkt tot acht personen, zodat iedereen zijn vragen kwijt kan. Het gesprek aan de “ronde tafel” gaat elke maand over een ander onderwerp dat voor bedrijven en ondernemers interessant is. Heeft u een thema, waarover u graag eens van gedachten wilt wisselen? Laat het ons weten!
    Tijdens de “ronde tafel” geven wij  een introductie over het onderwerp en werpen zo het balletje op. Graag komen wij met u in gesprek, staan ter beschikking voor al uw vragen en brengen wij u in contact met andere ondernemers. Op deze manier kunt u uw ideeën tegen het licht houden en ervaringen delen met andere ondernemers.
    Deelname aan de “ronde tafel”-bijeenkomsten is gratis.

  • wo
    20
    apr
    2016
    - 14:30 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wanneer u zaken doet in Duitsland is het van belang dat de contracten met uw Duitse klanten goed in orde zijn en dat u op de hoogte bent van de juridische valkuilen.

    Tijdens deze bijeenkomst komen praktijkgerichte vragen aan de orde, zoals:
    •    Welk recht is van toepassing?
    •    B2B of B2C? Wat zijn de juridische gevolgen?
    •    Is het zinvol om gebruik te maken van Duitse algemene voorwaarden?
    •    Waar moet ik op letten bij gebruik van Duitse algemene voorwaarden?
    •    Welke zekerheden kan ik van mijn Duitse klant vragen?
    •    Hoe kan ik vorderingen op Duitse debiteuren incasseren?

    De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "Contracten afsluiten met Duitse klanten" vindt plaats op woensdag 20 april 2016 van 14.30 uur tot circa 16.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • di
    24
    mei
    2016
    - 14.30 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Binnenkort vindt het “Startup Fest Europe” plaats; een landelijk festival van meer dan 28 onafhankelijk georganiseerde evenementen die plaats vinden door heel Nederland. Het doel is het stimuleren van de groei van startups door oprichters, investeerders en zakelijk leiders bijeen te brengen rond specifieke thema’s.

    Er zijn talrijke Nederlandse startups die inmiddels in een groeifase zitten en op zoek zijn naar nieuwe markten. De Duitse markt is zowel in geografisch opzicht als ook qua taal en cultuur een goede springplank voor Nederlandse startups.

    Dit is voor ons aanleiding om in het kader van de ronde tafel bijeenkomst “Startups in Duitsland” op 24 mei a.s. eens nader te kijken naar de juridische aandachtspunten van startups in Duitsland. Tijdens deze bijeenkomst komen praktijkgerichte vragen aan de orde, zoals:

    • Wat is de juiste rechtsvorm voor een startup in Duitsland?
    • Wat moeten startups in hun algemene voorwaarden regelen?
    • Waar moet een startup op letten bij het in dienst nemen van Duitse werknemers?
    • Hoe kunnen startups het beste hun intellectueel eigendom beschermen?

    De bijeenkomst "Startups in Duitsland" vindt plaats op dinsdag 24 mei 2016 van 14.30 uur tot circa 16.30 uur. De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. Meld je nu aan.

  • do
    01
    sep
    2016
    - 15.00 uur - 17.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wanneer u zaken doet in Duitsland is het van belang dat de contracten met uw Duitse klanten goed in orde zijn en dat u op de hoogte bent van de juridische valkuilen.

    Tijdens deze bijeenkomst komen praktijkgerichte vragen aan de orde, zoals:
    •    Welk recht is van toepassing?
    •    B2B of B2C? Wat zijn de juridische gevolgen?
    •    Is het zinvol om gebruik te maken van Duitse algemene voorwaarden?
    •    Waar moet ik op letten bij gebruik van Duitse algemene voorwaarden?
    •    Welke zekerheden kan ik van mijn Duitse klant vragen?
    •    Hoe kan ik vorderingen op Duitse debiteuren incasseren?

    De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "Juridische aandachtspunten bij export naar Duitsland" vindt plaats op donderdag 1 september 2016 van 14.30 uur tot circa 16.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • wo
    02
    nov
    2016
    - 15.00 uur - 17.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wanneer u als Nederlandse ondernemer actief bent op de Duitse markt zult u vroeger of later te maken krijgen met Duits personeel. Als ondernemer dient u dan alert te zijn, want het Duitse arbeidsrecht is op een aantal punten anders dan het Nederlandse arbeidsrecht.

    Doel van deze bijeenkomst is de deelnemers vertrouwd te maken met regelingen van het Duitse arbeidsrecht bij het afsluiten en het beëindigen van Duitse arbeidsovereenkomsten. Tijdens deze praktijkgerichte en Nederlandstalige bijeenkomst zullen de advocaten van Lutze Rechtsanwälte een overzicht bieden over het gehele traject van werving en aanstelling tot en met beëindiging van de arbeidsovereenkomst. Er wordt ingegaan op regelingen omtrent proeftijd, tijdelijke contracten, opzeggingen, salaris, concurrentiebedingen, ontslagbescherming etc.

    De bijeenkomst biedt praktische handvaten en tips voor de alledaagse praktijk voor Nederlandse ondernemers, managers en personeelsmanagers, die te maken hebben of krijgen met Duits personeel.

    De bijeenkomst "Het Duitse arbeidsrecht in vogelvlucht" vindt plaats op woensdag 2 november 2016 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur en zal afsluiten met een borrel. Deelname aan de bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • do
    08
    dec
    2016
    - 15.00 uur - 17.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Ook in Duitsland speelt e-commerce een steeds belangrijkere rol in de handel. In 2016 wordt de omzet van webwinkels in Duitsland geschat op 62 miljard euro. En de prognoses zijn goed. Voor 2017 wordt er zelfs een omzet van 73 miljard voorspeld. Hier liggen dus enorme kansen voor Nederlandse webshops die hun producten in Duitsland willen verkopen. Hoewel e-commerce in commercieel opzicht geen grenzen kent, moet u in Duitsland toch enkele juridische bijzonderheden op het gebied van e-commerce in acht nemen.

    Tijdens deze bijeenkomst zal Andreas Lutze toelichten waar u in juridisch opzicht op moet letten wanneer u zich met een webshop gaat richten op Duitse klanten. Er zal aandacht worden besteed aan de wettelijke eisen waaraan een webshop moet voldoen, aan het gebruik van algemene voorwaarden en aan de juridische valkuilen.

    Deze bijeenkomst biedt praktische handvaten en tips voor de alledaagse praktijk voor Nederlandse webwinkeliers.

    De bijeenkomst "Uw webshop in Duitsland" vindt plaats op donderdag 8 december 2016 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur en zal afsluiten met een borrel. Deelname aan de bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • di
    21
    feb
    2017
    - 15:00

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Het gaat goed met de Duitse bouwsector en ook 2017 ziet er rooskleurig uit! Dit biedt ook volop kansen voor Nederlandse bouwbedrijven die klussen in Duitsland uit willen voeren. Bij het uitvoeren van bouwopdrachten in Duitsland krijgen Nederlandse bedrijven te maken met een aantal typische bouwgerelateerde regelingen, zoals het “Arbeitnehmer-Entsendegesetz” en de “bouwvoorheffingsregeling”, ook wel bekend als de 15%-regeling. In het van het “Arbeitnehmer-Entsendegesetz” moet u uw werknemers bijvoorbeeld aanmelden bij de Duitse douane. Sinds 1 januari 2017 kan dit ook online.

    Graag nodigen wij u op dinsdag 21 februari 2017 uit voor een bijeenkomst over “Bouwen in Duitsland”. In het kader van deze bijeenkomst zal een reeks praktijkgerichte vragen aan de orde komen:

    1. Moet u een vergunning aanvragen voordat uw bedrijf in Duitsland aan de slag gaat?
    2. Hoe kunt u uw werknemers online aanmelden bij de Duitse douane?
    3. Waar moet u op letten bij het invullen van het meldingsformulier?
    4. Waarop moet u letten m.b.t. de Duitse bouwvoorheffingsregeling?

     

    De bijeenkomst biedt praktische handvaten en tips voor de alledaagse praktijk van Nederlandse bouwbedrijven die bouwopdrachten uit willen voeren in Duitsland.

    De bijeenkomst "Bouwen in Duitsland" vindt plaats op dinsdag 21 februari 2017 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur en zal afsluiten met een borrel. Deelname aan de bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • ma
    13
    mrt
    2017
    - 13:30

    Rotterdam The Hague Airport, Rotterdam

    In samenwerking met Lutze Rechtsanwälte organiseert de Duits Nederlandse Handelskamer (DNHK) op 13 maart 2017 een seminar "Bedrijfsovernames in Duitsland".

    De overname van een Duits bedrijf is doorgaans een geschikte manier om snel toegang te krijgen tot de Duitse markt. Met de overname van een Duits bedrijf krijgt u de beschikking over een bestaand klantenbestand en heeft meteen gekwalificeerd Duitstalig personeel en know-how in huis.

    Tijdens deze bijeenkomst wordt stilgestaan bij de verschillende juridische fases van een overname. De deelnemers leren waarop zij bij het sluiten van een geheimhoudingsovereenkomst en een intentieverklaring moeten letten. Op een praktijkgerichte manier worden de onderhandelingsstrategieën, het due diligence onderzoek, de inhoud van een koopovereenkomst en de voor- en nadelen van asset deals en share deals toegelicht. Er wordt tevens gekeken naar de risico´s voor de koper en de gebruikelijke garanties van de verkoper.

    Programma

    Het programma van het seminar is als volgt:

    1. Stappen bij de aankoop van een Duits bedrijf
    2. Due diligence
    3. Koopovereenkomst (asset deal of share deal)
    4. Fiscale aspecten
    5. Aansprakelijkheid
    6. Garanties

     

    Aanmelding voor dit seminar via de DNHK!

  • do
    11
    mei
    2017
    - 15.00 - 17.00

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Duitsland is nog steeds het trekpaard van de Europese economie. Duitse ondernemingen investeren fors en de Duitse consument is in koopstemming. Nederlandse bedrijven willen graag een graantje mee pikken van deze economische groei en zoeken naar een geschikte manier om toegang tot de Duitse markt te vinden. In veel gevallen ligt dan de oprichting van een Duitse GmbH voor de hand. Als Nederlandse ondernemer krijgt u dan te maken met een ander rechtssysteem en een andere cultuur van zakendoen. Het is van belang om op de hoogte te zijn van de verschillen tussen het Nederlandse en het Duitse rechtssysteem. Gebrek aan kennis over deze verschillen vormt niet alleen een belemmering voor het succesvol zakendoen in Duitsland, maar kan zelfs een risico vormen voor uw onderneming of tot bestuurdersaansprakelijkheid leiden. Pas wanneer u goed op de hoogte bent van de verschillen, kunt u zich volledig richten op de kansen die de Duitse markt voor uw onderneming biedt.

    In het kader van deze bijeenkomst zal uiteengezet worden wat er zoals bij komt kijken, wanneer u als Nederlandse ondernemer aan het roer staat van een Duitse GmbH. De volgende aspecten zullen onder meer aan de orde kunnen komen:

    •    Leidraad voor de oprichting van een GmbH
    •    De rechten en plichten van de Geschäftsführer
    •    Bestuurdersaansprakelijkheid; verschillen met de Nederlandse regelgeving.

    Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u in Duitsland zaken doet. Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    Meld u nu aan

  • di
    20
    jun
    2017
    - 15.00 - 17.00

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Op dinsdag 20 juni a.s. nodigen wij u van harte uit voor een seminar over het succesvol online verkopen in Duitsland. Hoewel e-commerce in commercieel opzicht geen grenzen kent, moet u toch enkele juridische bijzonderheden in Duitsland op het gebied van e-commerce en Duitse websites in acht nemen.

    Tijdens deze bijeenkomst ontvangt u praktische informatie en tips van Andreas Lutze van Lutze Rechtsanwälte. Hij zal u uitleggen waar een Duitse webshop aan moet voldoen en welke juridische valkuilen er bestaan. Ook wordt er aandacht besteed aan het gebruik van algemene voorwaarden bij het online verkopen van artikelen naar Duitsland.

    Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u met uw webshop succesvol wilt zijn in Duitsland. Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    Meld u nu aan!

  • do
    28
    sep
    2017
    - 15.00 - 17.00

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wanneer uw Nederlands bedrijf actief is op de Duitse markt kunt u vroeger of later te maken krijgen met Duits personeel en met Duitse arbeidsovereenkomsten. Het is per slot van rekening zinvol om de Duitse markt te bewerken met Duitstalige medewerkers. Vaak krijgen deze medewerkers dan een Duitse arbeidsovereenkomst.

    Het Duitse arbeidsrecht is op een aantal punten anders dan het Nederlandse arbeidsrecht. Al bij het opstarten van een werving- en selectieprocedure krijgt u met deze verschillen te maken. Wanneer u met personeel in Duitsland werkt, is het dan ook zinvol enigszins op de hoogte te zijn van deze verschillen.

    Doel van deze bijeenkomst is de deelnemers vertrouwd te maken met regelingen van het Duitse arbeidsrecht bij het afsluiten en het beëindigen van Duitse arbeidsovereenkomsten. Tijdens deze praktijkgerichte en Nederlandstalige bijeenkomst zullen de advocaten van Lutze Rechtsanwälte een overzicht bieden de bijzonderheden van het Duitse arbeidsrecht in het traject van werving en selectie, bij het afsluiten van een arbeidscontract en bij beëindiging van arbeidsovereenkomsten. Er wordt ingegaan op regelingen omtrent proeftijd, tijdelijke contracten, opzeggingen, salaris, concurrentiebedingen, ontslagbescherming etc.

    De bijeenkomst biedt praktische handvaten en tips voor de alledaagse praktijk voor Nederlandse ondernemers en HR-managers, die te maken hebben of krijgen met Duits personeel. Ook is er voldoende ruimte voor concrete vragen van deelnemers.

    De bijeenkomst "Het Duitse arbeidsrecht in de praktijk" vindt plaats op donderdag 28 september 2017 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur en zal worden afgesloten met een borrel. Deelname aan de bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

     

  • di
    21
    nov
    2017
    - 14:30

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Het gaat weer goed met de Nederlandse economie. Steeds meer Nederlandse bedrijven kijken dan ook naar de mogelijkheden om ook in het buitenland zaken te doen. De keuze voor Duitsland ligt daarbij voor de hand. Duitsland is de grootste afnemer van Nederlandse producten. Ook draait de Duitse economie nog steeds goed. Duitse ondernemingen investeren fors en de Duitse consument is in koopstemming.

    Maar wat is een geschikte manier om toegang te vinden tot de Duitse markt? Export vanuit Nederland? Een filiaal van uw Nederlandse onderneming in Duitsland laten inschrijven? Of is het wellicht zinvoller een Duitse GmbH op te richten? In deze bijeenkomst zal de Duitse advocaat Andreas Lutze de mogelijkheden voor u op een rij zetten en toelichten op welke “juridische valkuilen” u moet letten.

    Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u zaken doet in Duitsland. Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

  • do
    08
    feb
    2018
    - 15.00 - 17.00

    Lutze Rechtsanwälte, Hoffmannallee 55, Kleve

    Wanneer u zich met uw bedrijf op de Duitse markt richt en u orders uit Duitsland ontvangt, dan is het erg belangrijk dat uw algemene voorwaarden goed in orde zijn.

    In deze praktijkgerichte bijeenkomst wordt ingegaan op de volgende vragen:

    • Kan ik mijn Nederlandse algemene voorwaarden van toepassing verklaren?
    • Is het voldoende als ik mijn Nederlandse algemene voorwaarden in het Duits vertaal?
    • Wat zijn de voordelen als ik Duitse algemene voorwaarden gebruik?
    • Waarop moet ik letten als ik algemene voorwaarden voor mijn webshop gebruik?
    • B2B of B2C? Wat zijn de juridische gevolgen?

    De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands.

    Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "Algemene voorwaarden bij het zakendoen in Duitsland" vindt plaats op donderdag 8 februari 2018 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • do
    22
    mrt
    2018

    Windesheim Centre for Entrepreneurship, Hogeschool Windesheim

    Op donderdag 22 maart 2018 geeft Andreas Lutze een gastcollege "Zakendoen met Duitsland" voor studenten van de minor Zakendoen met Duitsland en Oost-Europa. Andreas zal in zijn praktijkgerichte gastcollege ingaan op de juridische aspecten van het zakendoen in Duitsland, zoals op de koopovereenkomst, handelsagentuur, dealerovereenkomst, het oprichten van een Duits vennootschap et cetera.

    www.windesheim.nl

     

  • ma
    07
    mei
    2018

    Hasselt, België

    In samenwerking met het Belgische advocatenkantoor Peeters Euregio Law wordt op 7 mei 2018 de bijeenkomst "Go Euregio" georganiseerd voor Belgische ondernemers die zaken doen of willen doen in Duitsland of in Nederland. Tijdens de bijeenkomst "Go Euregio" zal Andreas Lutze ingaan op de juridische aandachtpunten bij het zakendoen met Duitsland. Hij zal onder meer ingaan op verschillende strategieën om de Duitse markt te benaderen, het werken met Duitse handelsagenten, algemene voorwaarden in Duitsland etc.

    Meer informatie volgt binnenkort.

  • di
    03
    jul
    2018
    - 15.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte

    Lutze Rechtsanwälte nodigt u van harte uit deel te nemen aan de bijeenkomst "De nieuwe privacywetgeving in Duitsland". In deze bijeenkomst zullen de uitwerkingen van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) centraal staan.

    Sinds 25 mei 2018 is de AVG van kracht. Ook in Duitsland geldt deze Europese verordening. De Duitse tegenhanger van de AVG heet de Datenschutzgrundverordnung (DSGVO). En ondanks Europese harmonisatie, verschillen de twee verordeningen op enkele punten van elkaar.

    Heeft uw bedrijf een Duitstalige website? Dan is het van groot belang dat u even stil staat bij de uitwerkingen van de nieuwe privacywetgeving. Zo moet u de privacyverklaring op uw website en de verwerking van persoonsgegevens binnen uw bedrijf aanpassen. Zijn er meer dan negen werknemers binnen uw bedrijf bezig met het verwerken van persoonsgegevens? Dan heeft u binnen uw bedrijf een Datenschutzbeauftragter nodig, die toeziet op de correcte verwerking van persoonsgegevens.

    Waarom moet u vooral in Duitsland opletten dat u de DSGVO naleeft? In Duitsland bestaat een verhoogd risico op een aanmaning. Anders dan in Nederland is het niet een toezichthoudende instantie die bekijkt of de wet wordt nageleefd, maar kunnen concurrenten een aanmaningsbrief met een schadeclaim sturen. Een vorm van sociale controle dus. De Duitse ‘aanmaningscultuur’ wordt door Nederlanders die zakelijk actief zijn in het buurland, over het algemeen veelvuldig onderschat.

    Tijdens deze praktijkgerichte bijeenkomst zal worden toegelicht waar u op moet letten bij de implementatie van de DSGVO in Duitsland. De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "Privacywetgeving in Duitsland" vindt plaats op dinsdag 3 juli 2018 van 15.00 uur tot circa 16.30 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • di
    30
    okt
    2018
    - 15.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Nassauerallee 112, Kleve

    Het oprichten van een GmbH is voor veel Nederlandse bedrijven een zinvolle maatregel om toegang tot de Duitse markt te verkrijgen. Want de ervaring leert dat een Duitse onderneming bij de Duitse zakenpartner in beginsel eerder het vertrouwen wekt dan een buitenlands bedrijf. Een bijkomend voordeel van een Duitse GmbH is dat de aansprakelijkheid van de GmbH beperkt blijft tot het bedrijfsvermogen en het Nederlandse moederbedrijf dus buiten schot blijft.

    Indien u besluit een Duitse GmbH op te richten, krijgt u te maken met een ander rechtssysteem en een andere cultuur van zakendoen. De GmbH is in grote lijnen vergelijkbaar met de Nederlandse B.V.. Maar er zijn ook verschillen! In deze bijeenkomst geven wij een leidraad voor de oprichting van een GmbH, leggen uit wat de rechten en plichten van de Geschäftsführer zijn en zetten voor u uiteen welke verschillen er bestaan met de Nederlandse B.V. en welke mogelijke risico’s daarmee gepaard gaan. Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u in Duitsland zaken doet.

    Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan dit seminar. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "De oprichting van een GmbH in Duitsland" vindt plaats op dinsdag 30 oktober 2018 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis. Meld u nu aan.

  • do
    07
    feb
    2019
    - 15.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Nassauerallee 112, Kleve

    De keuze voor de juiste strategie om de Duitse markt op te gaan is van grote invloed op uw kans op succes op de Duitse markt. Menig Nederlands bedrijf kiest ervoor om de bewerking van de exportmarkt te organiseren via een Duitse handelsagent of distributeur, die de desbetreffende markt kent en toegang heeft tot de afzetkanalen.

    Waar moet u aan denken wanneer u een Duitse handelsagent of distributeur in de arm neemt? Het contract met de Duitse handelsagent/distributeur dient in ieder geval juridisch goed in orde te zijn om niet voor boze verrassingen te komen staan. In het kader van dit praktijkgerichte seminar komen onder meer de volgende vragen aan de orde:

    1. Welk recht is van toepassing indien u een Duitse handelsagent/distributeur in de arm neemt?
    2. Welke rechten en plichten hebben de handelsagent/dealer resp. de ondernemer?
    3. Wanneer heeft de handelsagent recht op een provisie en goodwillvergoeding?

    Voor wie?

    Deze workshop is bestemd voor directeuren en exportmanagers.

    Waar en wanneer?

    Op donderdag 7 februari op ons kantoor aan de Nassauerallee 112 in Kleve. Vanaf 14.30 uur bent u welkom voor de ontvangst met een kopje koffie. Het seminar duurt tot circa 16.30 uur en zal worden afgesloten met een borrel.

    Aanmelden

    Aanmelding online per e-mail via degroot@lutze-law.de. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

  • di
    16
    apr
    2019
    - 15.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Nassauerallee 112, Kleve

    De overname van een Duits bedrijf is doorgaans een geschikte manier om snel toegang te krijgen tot de Duitse markt. Met de overname van een Duits bedrijf krijgt u de beschikking over een bestaand klantenbestand en heeft meteen gekwalificeerd Duitstalig personeel en know-how in huis.
    Tijdens deze bijeenkomst wordt stilgestaan bij de verschillende juridische fases van een overname. De deelnemers leren waarop zij bij het sluiten van een geheimhoudingsovereenkomst en een intentieverklaring moeten letten. Op een praktijkgerichte manier worden de onderhandelingsstrategieën, het due diligence onderzoek, de inhoud van een koopovereenkomst en de voor- en nadelen van asset deals en share deals toegelicht. Er wordt tevens gekeken naar de risico´s voor de koper en de gebruikelijke garanties van de verkoper.

    Het programma van het seminar is als volgt:

    - Stappen bij de aankoop van een Duits bedrijf
    - Due diligence
    - Koopovereenkomst (asset deal of share deal)
    - Fiscale aspecten
    - Aansprakelijkheid
    - Garanties

    Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u met het idee rondloopt in Duitsland een GmbH over te nemen. Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

  • di
    24
    sep
    2019
    - 15.00 uur

    Lutze Rechtsanwälte, Nassauerallee 112, Kleve

    Duitsland biedt grote kansen voor Nederlandse ondernemers. Duitsland is per slot van rekening een enorme afzetmarkt pal naast de Nederlandse voordeur.

    Toch is het bij het zakendoen in Duitsland van belang dat u als ondernemer op de hoogte bent van de juridische aspecten en, nog belangrijker, de “juridische valkuilen”, die het zakendoen met Duitse consumenten of met Duitse zakenpartners met zich mee kan brengen. U krijgt te maken met Duitse wetten en regels of met de algemene inkoopvoorwaarden van uw Duitse zakenpartner.

    Bij het zakendoen in Duitsland zult u met uw Duitse zakenpartner eerst overeen moeten komen welk recht van toepassing is en welke rechter bevoegd is om in het geval van eventuele geschillen te oordelen. Hanteert u algemene voorwaarden? Dan is er een aantal punten waarop u moet letten, zodat uw algemene voorwaarden ook rechtsgeldig deel uitmaken van de koopovereenkomst.
    Ook moet u als leverancier niet vergeten om met uw klant de nodige zekerheden af te spreken. Denk hierbij vooral aan een eigendomsvoorbehoud. Anders dan in het Nederlandse recht kent het Duitse recht ook een cessie van vorderingen ter zekerheid.

    In Duitsland worden deze afspraken graag schriftelijk vastgelegd. Bij het zakendoen met Duitse handelspartners moeten uw contracten goed in orde zijn. Duitse bedrijven vallen graag terug op contractuele afspraken op het moment dat het niet meer botert.

    Tijdens deze praktijkgerichte bijeenkomst worden de juridische aandachtspunten met betrekking tot het sluiten van contracten met Duitse partijen, het belang van goede algemene voorwaarden, zekerheden en het incasseren van vorderingen op Duitse debiteuren op een begrijpelijke wijze gepresenteerd. Een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen wanneer u in Duitsland zaken doet.

    Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan deze bijeenkomst. De voertaal tijdens de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.

    De bijeenkomst "Juridische aandachtspunten bij het zakendoen in Duitsland" vindt plaats op dinsdag 24 september 2019 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur. Meld u nu aan.

  • wo
    13
    nov
    2019
    - 14.00 uur

    Kamer van Koophandel Groningen

    Elk jaar vindt de Duits-Nederlandse Handelsdag plaats in Mönchengladbach. Het is een evenement waar ondernemers de gelegenheid wordt geboden om nieuwe contacten te leggen en het reeds bestaande netwerk te onderhouden. Dit jaar vindt de Duits-Nederlandse Handelsdag parallel ook in Groningen plaats en zal er een live-verbinding bestaan met Mönchengladbach!

    Onze advocaat Andreas Lutze zal in Groningen een praktijkgerichte workshop verzorgen over de wet- en regelgeving  met betrekking tot de online verkoop in Duitsland. Ook zal hij aandacht besteden aan de regels omtrent de verpakkingsconvenant.

    De Duits-Nederlandse handelsdag in Groningenis is dé plaats voor ondernemers om het zakendoen met Duitsland te ontdekken en uit te breiden. Professionals geven tips en adviezen over grensoverschrijdend zakendoen. Dit unieke evenement biedt u als ondernemer ruimschoots de gelegenheid om nieuwe contacten te leggen en uw reeds bestaande netwerk te onderhouden. Als u op zoek bent om uw zakelijke kansen „aan de andere kant“ te verkennen dan is daar hier een mogelijkheid voor. De focus ligt op het netwerken met een persoonlijke uitwisseling van informatie en het voeren van een goed gesprek.

    Meer informatie en het programma van de Duits-Nederlandse handelsdag Groningen vindt u hier.

  • wo
    22
    apr
    2020
    - 15:00

    Online

    In Verband met de coronacrisis zal deze bijeenkomst online plaatsvinden!

    Lutze Rechtsanwälte nodigt u van harte uit deel te nemen aan een bijeenkomst over het gebruik van algemene voorwaarden bij het zakendoen in Duitsland. Wanneer u zich met uw bedrijf op de Duitse markt richt en u orders vanuit Duitsland binnenkrijgt, dan is het erg belangrijk dat uw algemene voorwaarden goed in orde zijn.

    In deze praktijkgerichte bijeenkomst zullen belangrijke vragen aan de orde komen. Kunt u uw Nederlandse algemene voorwaarden van toepassing verklaren? Is het voldoende wanneer u uw Nederlandse algemene voorwaarden in het Duits vertaalt? Wat zijn de voordelen wanneer u Duitse algemene voorwaarden (Allgemeine Geschäftsbedingungen) gebruikt? B2B of B2C? Wat zijn de juridische gevolgen? Bovendien zal er tijdens de bijeenkomst aandacht worden besteed aan het gebruik van algemene voorwaarden bij webshops. Kortom, een praktijkgerichte bijeenkomst die u niet mag missen!

    De voertaal van de bijeenkomst is Nederlands. Er zijn geen kosten verbonden aan deelname. De bijeenkomst "Het gebruik van algemene voorwaarden bij het zakendoen in Duitsland" vindt plaats op woensdag 22 april 2020 van 15.00 uur tot circa 17.00 uur. Deelname aan deze bijeenkomst is gratis.

    Meld u nu aan.