Blog
Blog `Ondernemen in Duitsland´ - e-commerce in Duitsland
31 mei 2013

Misleidende prijsvermeldingen op internet

Klanten lokken met aantrekkelijke prijsvermeldingen op internet? Onlangs meldden Nederlandse media dat reisorganisaties op het internet hun reizen, hotels of vakantiehuisjes vaak aanbieden tegen een prijs, die uiteindelijk te laag respectievelijk misleidend blijkt. Deze problematiek kennen wij ook in Duitsland: denk maar aan „budget“ luchtvaartmaatschappijen, die de klanten lokken met een dumpprijs. Vervolgens brengen ze dan in het kader van de boekingsprocedure nog de een of andere verborgen kostenpost voor brandstof of luchthavenbelasting in rekening.

Strenge consumentenvoorschriften in Duitsland

In Duitsland gelden in vergelijking relatief strenge consumentenvoorschriften en mededingingsregels voor de vermeldingen van prijzen op het internet. Wordt er een concreet product of dienstverlening via internet aangeboden, bijvoorbeeld in het kader van een bannierreclame met een link naar een electronisch winkelwagentje, dan dient de online-aanbieder altijd de eindprijs te vermelden. Deze verplichting geldt alleen dan niet wanneer de klant in de webshop nog een keuzemogelijkheid tussen verschillende producten heeft. Maar wat dient er eigenlijk onder het begrip „eindprijs“ te worden verstaan? Volgens de Duitse „Preisangabenverordnung“ zijn eindprijzen de prijzen, die inclusief btw en andere prijscomponenten (zoals iedere vorm van vergoedingen en toeslagen) door de consument betaald dienen te worden. De lokkertjes van bovengenoemde luchtvaartmaatschappijen zijn dus regelmatig in strijd met dit voorschrift.

Waar moet u nog meer op letten bij de prijsvermelding?

Naast de eindprijs moet bovendien vermeld worden, dat de aangegeven prijs inclusief omzetbelasting is en of er aanvullende lever- en verzendkosten zullen ontstaan. Wanneer er geen verzendkosten ontstaan dan behoort hier in het kader van de bestelprocedure op de gratis verzending te worden gewezen. Let op: Een betreffende verwijzing naar de gratis verzendkosten in de algemene voorwaarden is niet voldoende. In mijn dagelijkse praktijk kom ik het regelmatig tegen dat de Nederlandse webshops, die zich ook op Duitse klanten richten, deze Duitse regels buiten beschouwing laten. Daarmee bieden ze hun Duitse concurrenten een dieptepas voor een aanmaning waar een behoorlijk prijskaartje aan kan zitten en dat eenvoudig te vermijden is.