Blog
Blog `Ondernemen in Duitsland´ - e-commerce in Duitsland
2 november 2012

E-commerce in Duitsland

Starten met een webshop in Duitsland

Denkt u er wel eens over na om u met uw webshop op de Duitse markt te gaan richten? Het is een aantrekkelijk idee, want Duitsland is met rond 82 miljoen inwoners de grootste afzetmarkt van Europa. Bovendien is Duitsland momenteel op het gebied van e-commerce een inhaalslag ten opzichte van Nederland aan het maken. De vraag is hoe u dit het beste aan kunt pakken. Er zijn meerdere opties:

U biedt uw Nederlandse webshop ook in de Duitse taal aan

E-commerce is immers commercieel grenzenloos. Maar toch is dit geen goed idee! Althans wanneer u van plan bent uw producten ook aan consumenten in Duitsland te verkopen (B2C). Op het moment dat u gericht Duitse consumenten benadert en hen producten verkoopt is immers het Duitse consumentenrecht van toepassing. Uw Nederlandse webshop voldoet echter niet aan de voorschriften van het Duitse consumentenrecht, omdat deze “slechts” vertaald is en niet juridisch afgestemt op de Duitse wetgeving. U loopt het risico te worden aangemaand en flinke boetes op te lopen. U kunt dus beter echt een Duitse webshop starten.

U bouwt een “echte” Duitse webshop met de zetel van uw onderneming in Nederland

Dit betekent dat de webshop een echte Duitse feel en look krijgt en teksten in vlekkeloos Duits bevat. Bovendien is de webshop juridisch conform het Duitse recht. Dit houdt in dat met name de algemene voorwaarden en de privacy verklaring, het impressum en andere wettelijke informatieplichten voldoen. Deze informatieplichten hebben onder meer tot gevolg dat de technische afloop van de bestelprocedure in Duitsland anders is dan in Nederland. Wanneer uw webshop niet aan deze afloop voldoet bestaat er een risico dat u een aanmaning ontvangt van een mede-concurrent.

In mijn dagelijkse praktijk maak ik vaak mee dat webshophouders pas juridisch advies inwinnen nadat het technische gedeelte voor de Duitse webshop al in Nederland is afgerond. Het gevolg is vaak dat de techniek achter het bestelproces alsnog moet worden aangepast om aan het Duitse consumentenrecht te voldoen, wat onvoorziene kosten tot gevolg heeft. Mijn advies aan webshophouders met plannen richting Duitsland is dus bij het bouwen van een Duitse webshop van het begin af aan rekening te houden met de Duitse regelgeving en dus juridisch advies in te winnen voordat er met de bouw van de webshop wordt begonnen.

U hangt uw Duitse webshop onder een Duitse GmbH

Uit onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de Duitse consument meer vertrouwen heeft in de koop bij een Duitse webshop. Duitse consumenten bekijken actief het impressum, om informatie te verkrijgen over de identiteit en de rechtsvorm van de aanbiedende onderneming. Het is daarom commercieel zinvol uw producten vanuit een Duitse GmbH aan te bieden. Dit heeft ook het juridische voordeel, dat de aansprakelijkheid tot de GmbH wordt beperkt. Deze vorm van e-commerce kan goed gecombineerd worden met een of meer fysieke winkellocaties. Voor multichannel merchandising is een grote groei voorspelt in Duitsland.